HOUSE of ADELA

HOUSE of ADELA

lördag 21 januari 2012

TO CELEBRATE


Alexander med min systerdotters dotter;)



I dag är det födelsedag för Alexander, min äldsta son!
Han fyller 20 år och jag förstår knappt att det är sant...vart har tiden tagit vägen?;)

Tisdagen den 21 januari 1992 var en kall dag men ingen snö ute...

Lilla herrn i magen var beräknad till den 22 januari, och med 19 kg övervikt börjar jag på  kvällen den 20 känna ganska kraftiga värkar och lägger mig i soffan hemma för att samla kraft. Stora A pappa "tvingar" mig att äta middag (spagetti & köttfärssås, vilket han skulle ångra senare;)). Jag tar ett varmt bad för att lindra värkarna och börjar som väl de flesta gör, undra när det är dags att bege sig till BB.

När klockan är ca 17 tisdagen den 21 jan är jag fortfarande hemma, ganska slut av alla värkar, som ändå inte är tillräckligt täta för att åka. Väl inne på förlossningen någon timme senare känns det som jag ska föda i korridoren...
Förlossningsavdelningen ser ut som de har studiebesök och är full av folk och det visar sig att det är många fler än jag som har tänkt bli mamma just den kvällen. Jag får sitta i en fåtölj i korridoren med en CTGapparat om magen och hör andra skrika...Japp, tänker jag inte allt för stursk, snart är det min tur.

In åker jag på ett förlossningsrum med fart och klockan har hunnit bli ca 20.
Jag har hemska värkar och jag som lite glatt tidigare sagt att jag skulle föda knästående tittar ganska ilsket på barnmorskan som pratar sig varm för det. Dröm om att jag tänker stå upp i sängen tänker jag;) Liggande med täta värkar så tröstas jag och peppas av den blivande fadern, som just då är mest orolig över vår bil som står parkerad precis utanför akut/förlossningsintaget. Jag v ä g r a r låta honom gå och flytta den! Du går ingenstans väser jag som en huggorm i sängen;) Han sitter snällt kvar väldigt nära mig och jag vänder mig om för att byta ställning, då jag plötsligt mår väldigt illa. Jag hinner inte mycket mer utan kastar upp kvällens middag i fina färger rakt på den på den blivande pappan och hans vita tröja...Gråter sen och kräks och skrattar på samma gång, jag måste ha verkat smått galen;)

Efter några väldigt jobbiga timmar då mina krafter är som bortblåsta av många timmars värkarbete hemma och därpå en ryggbedövning så vill barnmorskan att sonen ska krystas ut. Jaha?? Hur gör man då? Med en ryggbedövning är det inte såååå enkelt när man plötsligt tappat känseln i halva kroppen...! Väldigt skönt på ett sätt men även jag i mitt dimmiga tillstånd inser att detta går ju inte. Plötsligt blir det väldigt bråttom. Bebisens hjärtljud har gått ner, en läkare kommer springande, jag minns hans klapprande träskor och att han inte hade några strumpor. En sugklocka sätts på sonens huvud och alla peppar och skriker krysta, jag ser läkaren dra för kung och fosterland och blir väldigt rädd att det bara ska komma ut ett huvud som han tar i!?

Två sköterskor "häver sig på min mage och ska hjälpa till", vilket jag inte alls uppskattar, så jag i min tur halvskriker några "inte så trevliga saker";) Klockan 23.16 tittar sonen ut och då blir det ännu mer bråttom än innan. De plockar med honom ut illa kvickt och det känns ganska obehagligt en stund, men jag är så förtvivlat slut så jag befinner mig som i en dimma.

En kort stund senare kommer de tillbaka med den lilla prinsen, allt är i sin ordning och jag får äntligen se honom ordentligt. Han är så söt även om den lille stackaren har fått som en extra större bula på huvudet efter den hemska sugklockan. Den nyfödde söte sonen får vila i pappas famn och där kommer det första s k barnbecket ut, på den inte redan alltför snygga vita tröjan;)

Vi rullas senare vidare in i ett eget rum tillsammans och får världens godaste fika.
En hel vecka får den utmattade modern och barn vila upp sig på BB, så skönt,)


Efter 20 härliga år med dig minns jag:

* Din 6 månaders kolik


* När vi satt på akuten med dig när du bara var ett par månader. Jag var tokig av oro när de gjorde en kontrast röntgen på dig och de trodde du hade början till tarmvred.

* När du alltid skulle dammsuga med din lilla leksaksdammsugare och hjälpa till;)

* Stryka tvätten med ditt leksaksstrykjärn

* När du 2.5 år gammal "rymde" på din trehjuling till lekparken bredvid vårt hus och mitt hjärta stod still innan jag såg dig;)

* När du åt kattens mat;)

* Hur tokig du var i alla bilar du såg och i bilarna du hade hemma att leka med.

*När du redan vid 3 års ålder sa att du skulle köra lastbil när du blev stor;).

*Hur bråttom du hade med allting och ville bli stor fort. 

* Hur klok du var tidigt och snäll, att vara lillgammal kallas det med.

* När du red varje söndag när du var 5 år.

* När du försvann på det stora köpcentret i Jönköping och "Miss A6" hittade dig;)

* När du gick i simskolan en hel sommar och lärde dig simma när simskolan var slut;)

* Din första skolavslutning.

* När du skulle testa flera idrotter, helst alla på samma gång:)

* När du hade ditt första riktiga födelsedagsparty på mässen på mitt dåvarande jobb och tjejerna stod i kö med kalsonger och deo i paketen;)

* När tjejerna satt utanför och vaktade dig på trappan hos mormor;)

* När inte högstadiet var så kul och du vantrivdes och testade vissa lärares tålamod;)

* När du 15 år gammal tog jägarexamen.

* När du kom in på den gymnasieutbildningen du ville och klarade den med glans.

* När du sa tidigt att du skulle köra upp på din 18-års dag, vilket du också gjorde sen och klarade det galant.

* När du fick fast arbete 2 månader innan din student.

* När vi firade din studentdag hela natten lång;)

* När du en månad efter studenten flyttade till din första egna lägenhet.

* När du 5 månader efter det flyttar till din lilla gård.


I dag fyller du 20 år

Grattis jag älskar dig!

Din Mamma

9 kommentarer:

  1. Stort grattis till din fina son.
    kram

    SvaraRadera
  2. Grattis till sonen och till dig som blev mamma för första gången för 20 år sedan. Förlossningarna minns man som igår

    SvaraRadera
  3. Hej, härligt med alla minnen;) hoppas han får en fin födelsedag! Kram Christina

    SvaraRadera
  4. Heej!
    Vad fint och roligt skrivet! :)
    Grattis Alex!! ;)
    Jag hoppas du fotar lite från dagen så man får se lite bilder iaf ;)
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Vilka fina ord, rörande :-) Grattis till stora A!! Kommer ihåg 20-årsdagen som om det var igår, det var en härlig tid :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Grattis Grattis till den söte sonen på hans 20-års dag !

    SvaraRadera
  7. Stort grattis till sonen på hans 20-års dag!!

    Vilken fin berättelse :)

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  8. Åhhh vad fantastiskt fint skrivet till sitt vuxna barn : ) kram Sofia med två barn son 6.5 och en tjej snart 4

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails